-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

امر به معروف و نهي از منكر در جامعة امروزي چگونه است؟

امربه معروف و نهي از منكر از مهمترين فروعات اسلام است و سرلوحة مصلحان بزرگي چون انبيا و امامان بوده است در جامعة امروز به صورت فردي و جزئي اجرا ميشود اما توفيق در اين مهم منوط به فراگير كردن اين واجب توسط همة مردم است كه ابتدا بايد مصاديق آن را بشناسند و سپس اقدام به اين واجب كنند.در رساله هاي عمليه واجبات واركان امر به معروف ونهي از منكر به تفصيل آمده است از جمله اينكه : بايد معروف ومنكر شناخته شود . پس براي همگاني كردن آن يك بحث تعليم وآموزش معروف ومنكر را داريم . امّا در اقدام به آن از جمله كساني كه مي توانند در اين آموزشها مؤثر باشند روحانيون هستند وآموزشوپرورش با قرار دادن آن در دروس رسمي ، نمازجمعه ها ،مساجد ، رسانه ها وهمه نهادهايي كه با عموم مردم در ارتباط هستند مي توانند نقش مؤثري داشته باشند .

بطور كلي دشمن هرچه پنهان تر باشد قوي تر شده وشكست آن سخت تر مي شود . لذا بايد دشمن را معرفي كرد . يك سري از دشمني ها با انقلاب صورت مي پذيرد كه مردم در تشخيص آنها نيازمند همين آموزشها هستند . ودر اجراي اين فريضه بايد يك هماهنگي ميان قواي سه گانه با مردم وجود داشته باشد . در مسئله جنگ اين هماهنگي بود . مشكل عمده بعد از معرفي منكر ومعروف عدم اين هماهنگي است و وضع بگونه اي نيست كه اگر حركت عمومي در مقابل بعضي منكرات ، صورت پذيرفت ، جايگاه مشخصي داشته باشد واز آن حمايت شود . نياز به يك سري آموزشهايي است كه وقتي مردم به ميدان دعوت مي شوند نيروهاي مسئول مثل انتظامات و ... هماهنگ باشند . اگر استقبال مناسب نباشد ونيروها يكديگر را خنثي كرده يا در مسئوليت خود اهمال كنند موفق نمي شوند .

براي شركت عموم بايد مجموعه هاي كوچكتر مانند تشكلهاي مذهبي ، بسيجي ها احساس موفقيت كنند وبعد از آن مجموعه ها ي بزرگتري اقدام كنند . اگر در اين راه ابهام وجود داشته باشد واول كساني كه آمادگي دارند ونيروهاي پيشتاز محسوب مي شوند ، متوقف شده نتايج مطلوبي بدست نياورند يك حركت عمومي شكل نمي گيرد .

البته اين اشكال بيشتر متوجه مسئولين اجرايي است زيرا مردم وقتي دعوت رهبر خود را به اين امر مهّم مي بينند در صحنه حاضر مي شوند .

مقام معظم رهبري د راين زمينه مي فرمايند : وقتي همه آحاد يك جامعه را موظف به امر به معروف ونهي از منكر مي كنند ، اين به چه معناست ؟ چه وقت ممكن است همه آحاد يك ملت آمر به معروف وخير وناهي از منكر باشد ؟ آن وقت كه همه در متن مسائل كشور به معناي واقعي حضور داشته باشند . همه بايد به كارهاي جامعه كار داشته باشند واهتمام بورزند . همه بايد آگاه باشند . همه بايد معروف شناس ومنكر شناس باشند . اين به معناي نظارت ، حضور وهمكاري عمومي است ، به معني معرفت بالا در همه است . امر به معروف به اين معناست . والاّ اگر ما امر به معروف را دريك دايره محدود آن هم بوسيله افراد معلوم زنداني بكنيم ودشمن هم در تبليغات خودش سمپاشي كند كه در ايران قرار است از اين به بعد نسبت به زنهاي بد حجاب اينجور عمل بشود ، اين صحيح نيست آيا معناي امر به معروف اين است كه اين واجب به اين عظمت را كه قوام همه چيز به اوست ، بياورند در يك دايره محدود در خيابانهاي تهران . آن هم نسبت به چند نفر زن كه وضع حجابشان مثلاً درست نيست ؟ اين است معناي حضور نيروهاي مؤمن در صحنه هاي گوناگون جامعه ؟ خير ، قضيه بالاتر از اين حرفها ست . تخلفها يك اندازه ويكجور نيست . تخلفها تنها تخلفهاي فردينيست . بالاترين تخلفها ، تخلفها وجرائمي است كه پايه هاي نظام را سستمي كند .

نا اميدكردن مردم ، مأيوس كردن دلهاي اميدوار ، كج نشان دادن راه راست ، گمراه كردن انسانهاي مؤمن وبا اخلاص ، سوء استفاده كردن از اوضاع واحوال گوناگون در جامعه اسلامي ، كمك كردن به دشمن ، مخالفت كردن با احكام اسلامي وپياده شدن مقررات اسلام ، تلاش براي به فساد كشاندن نسل مؤمن ، منكرهاي مهم است .

امروز دستهايي تلاش مي كنند تا فساد را به صورت نا محسوس (نه آنجوركه شما در خيابان ببينيد وبفهميد ومشاهده كنيد ) به شكلهاي گروهكي وبا هدايت دشمن در بين جوانها ترويج كنند ، پسرها را به فساد وبي تفاوتي بكشانند ، اينها منكرات است . منكرات، هم اخلاقي ، هم سياسي وهم اقتصادي است . همه جا هم جاي نهي از منكر است . يك دانشجو هم مي تواند در محيط درس وعلم نهي از منكر كند . يك كارمندشريف هم در محيط كار خود مي تواند نهي از منكر كند . يك كاسب مؤمن هم در محيط كار خود مي تواند نهي از منكر كند . يك هنرمند هم با وسايل هنري خود مي تواند نهي از منكر كند . روحانيون در محيطهاي مختلف يكي از مهمترين عوامل نهي از منكر وامر به معروف هستند . نمي شود اين واجب بزرگ الهي را در دايره هاي كوچك محدود كرد .

اين كار،كار همه است ، اينجور نيست كه مخصوص عده خاصي مثل نيروهاي مسلح يا نيروهاي ديگر باشد ، كارهمه است . البته هر كسي وظيفه اي دارد . من در پيام تشكري كه منتشر شد عرض كردم كه قشرهاي مختلف بايد جايگاه خود را در امر به معروف ونهي از منكر پيدا كنند . هر كس جايگاهي دارد . اينكه كجا بايد نهي از منكر بكنيد ودر مقابل كدام منكر مي توانيد مقاومت بكنيد وبايستيد وكدام را مي شناسيد ، مهم است . كار ، كار مردمي است . البته علماي دين بايد مردم راهدايت وراهنمايي كنند . كيفيت نهي از منكر را براي مردم بيان كنند ومنكر را براي آنها شرح بدهند . (1)





ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1) كوثر ولايت ، مقام معظم رهبري ، ص 27 - 26



امّا اگر پرسيده شود اين ناهماهنگي تقصيرچه كسي است ؟ بايد اعتراف كرد كه موانعي براي عملي شدن اين فريضه وجود دارد و آن وجود خطوط وجناحهاي مختلف است كه در روشهاي اصلاح جامعه نظرهاي مختلف ارائهمي كنند وهر كدام برداشتي رااز پيش خود ارائه مي كنند وآن تبعيت از رهبري كه بايد در همه مسئولين باشد ، نيست . يكي از نتايج بسيار نامطلوب اين جناح بنديها كه فقط جنبه سياسي هم ندارد مثل بحث آزادي و ... آنقدر اختلاف آراء ونظرها در مقابل خط رهبري مطرح مي شود كه از موانع اساسي اجرايي اين فريضه است . اين مانع وقتي به مسئولين دولتي سرايت مي كند وآنها در اساس اين فريضه واجراي آن ترديد مي كنند يا بعضي از آنها خود به بسياري منكرات مبتلا هستند اين سبب برزمين ماندن اين فريضه الهي مي شود و راه نجات هم دست برداشتن از تشتت آراء واختلافات سياسي وگوش به فرمان رهبري بودن واجراي اوامر ايشان وحفظ وحدت رويّه و وحدت ملّي است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.